Friday, January 29, 2021

من أهداف بروجكت ال TBME تقييم المسؤولية الاجتماعية (Social accountability)

 


من أهداف بروجكت ال TBME  تقييم المسؤولية الاجتماعية (Social accountability)

طب و يعني ايه ده اصلا؟! 

منظمة الصحة العالمية عرفت المسؤولية الاجتماعية (SA) لكليات الطب على أنها "الالتزام بتوجيه أنشطتها التعليمية والبحثية والخدمية نحو معالجة الاهتمامات الصحية ذات الأولوية للمجتمع والإقليم والأمة مع تفويض للخدمة. يجب تحديد الاهتمامات الصحية ذات الأولوية بشكل مشترك من قبل الحكومات ومنظمات الرعاية الصحية والمهنيين الصحيين والجمهور. "(منظمة الصحة العالمية ، 1995).

المسؤولية الاجتماعية تعتمد على خمس قيم وهي:

١- الجودة(Quality):

يجب تقديم الخدمات الصحية بطريقة خاصة. وفق المعايير المهنية وتوقعات المجتمع.

٢- الإنصاف(Equity):

فرص الحصول على الفوائد الصحية مفتوحة للجميع. يجب أن تتضمن جميع جوانب أنشطة التعليم والبحث  و الاولويات الاجتماعية للصحة.

٣- الملاءمة(Reverence):

لمناقشة القضايا الضرورية والمحلية أولاً. قرارات بشأن الخدمات الصحية الملائمة لاحتياجات المجتمع ومبادئ الحساسية والكفاءة الثقافية.

٤- الشراكة(Partnership):

هي الطريق إلى عملية خلق الجهود وتنفيذها وتقييمها. بين جميع افراد المؤسسة الصحية من أعضاء هيئة التدريس والطلاب والمجتمعات وأنظمة الصحة والتعليم والمدارس.

٥- الكفاءة(Efficiency):

و هي الفعالية من حيث التكلفة والموارد المتاحة تستهدف معالجة الأولوية. تعتبر الاحتياجات الصحية مفتاحًا لأكبر الآثار الصحية.

تتمثل الخطوة الأولى لان تكون كلية الطب مسؤولة اجتماعيًا: 

هي تحديد مستوى الكلية او المؤسسة الحالي من خلال درجات سلم المسؤولية الاجتماعية ويتم تحقيق هذه الخطوة من خلال الإجابة على بعض الأسئلة حول مشاركة الكلية او المؤسسة في هذا المجال على سبيل المثال: هل لدى مؤسستك مهمة اجتماعية (بيان) واضح حول المجتمع الذي تخدمه؟ هل يعكس منهجك احتياجات السكان الذين تخدمهم؟ .... الخ

تتمثل الخطوة الثانية في إعطاء درجة مناسبة لإجاباتك ، وبناءً على درجاتك ، يتم تحديد مستوى المسؤولية الاجتماعية في مدرستك:

0-8:

بدأت محادثة مع زملائك في المؤسسة  لبدء بناء المسؤولية الاجتماعية داخل المؤسسة.

9-17:

كليتك او مؤسستك لديها بعض الاستراتيجيات للمسؤولية الاجتماعية.

18-26:

كليتك او مؤسستك تعمل بشكل جيد ، ابحث عن نقاط الضعف وطرق الدعوة لتحسين المسؤولية الاجتماعية.

27-36:

كليتك او مؤسستك لديها أساس قوي في المسؤولية الاجتماعية ، عليك الاستمرارنحو النمو المستمر في المساءلة الاجتماعية.

بعد التقييم!! يلا نبدأ اول خطوة أو هنعمل ايه بعد كدة؟!

لن يكون تقييمك لمؤسستك تأثير إلا بمجرد أن تتصرف بناءً على نتائجك عندك كتير من الفرص لعمل ده. يجب عليك إعداد الأهداف وتحديد افراد المصلحة وتكوين فريق لمساعدتك. و يوجد بعض الوسائل وهنا وصف موجز لهذه الوسائل المختلفة المتوفرة حاليًا.

بناء القدرات: أن يكون لديك فريق يمكنك العمل معه لمعالجة المشكلات في مؤسستك.

إثارة القضية: طرح الموضوع على زملائك.

خطاب إلى منظمتك الطلابية وإدارة مؤسستك: لطلب انتباههم إلى هذا الموضوع.

وسائل التواصل الاجتماعي باختلاف انواعها.

#Revolution_towards_evolution

#Better_education_better_health

#Today_a_student_tomorrow_a_doctor

Wednesday, October 7, 2020

What is SCOME?!

SCOME, the Standing Committee on Medical Education, is a discussion forum for students interested in the different aspects of medical education in the hope of pursuing and achieving its aim. Medical Education should be a concern of every medical student as it shapes not only the quality of future doctors, but also the quality of healthcare.
1- First Aids for All:
 From the recent 2015 recommendations of the American Heart Association state that:” Education and training in first aid can be useful to improve morbidity and mortality from injury and illness, and we recommend that it be universally available as evidence shows that education in first aid can increase survival rates, improve recognition of acute illness, and aid symptom resolution”.
 The project’s main goal is to raise awareness about the basic first aids to school children and teachers. Additionally, the awareness does not stop here; Awareness of non-medical university students is also a goal. Also through continuous assessment, we are planning to jump to evidence based recommendations to authorities in order to integrate first aids classes in primary and secondary schools.
2- Postgraduate Opportunities -PGO-:
 One of the biggest challenging moments for any medical students is the true recognition of the future steps upon graduating from medical school. PGO, is a project that aims to create a national platform of discussion between medical students about postgraduate opportunities available on their ways. It also engages medical students through discussions with professional agencies and official platforms capacitating them with the knowledge and full spectrum of choices open to them after graduating from college.
3- Conjoint Projects:
 Believing in the principle of multispectral work, FMSA Fayoum encourages standing committees to join in efforts to tackle certain issues. With different capacity building levels based on the committee’s mission, the project covers a couple of aspects between public health, sexual and reproductive health, human rights and medical education.
4- Towards Better Medical Education - TBME:
 In Egypt, medical education level hasn’t been satisfying for decades. Most of the medical schools are going with the traditional discipline-based system using out-of- date curricula and biased methods of assessment. The teaching methods depend mainly on theoretical lectures with minimal levels of clinical exposure of students.
 On the other hand, medical students in Egypt don’t play their role in the medical education development process. They lack the knowledge about the other continuously developing medical education systems in the world, and most of them don’t pay much attention to the quality of their education and its accreditation, they are not oriented about their importance. TPME is a project concerns about the medical education and aims to:
1. Improvement of medical education by following the latest methods of education and depending on advanced Curriculum.
2. Building a strong capacity of well-oriented medical students in our faculty about the core medical education aspects.
3. Involving the students in the process of medical education development as a major stakeholder in the process.