Monday, March 1, 2021

المشاركة الطلابية... Meaningful student involvement

 


 Meaningful student involvement is to make students participate in every school change to strengthen their commitment to education, community, and democracy and to say that the students' involvement is meaningful there should be the coming Terms.

1.   students should participate with the adults in improving schools.

2.   students should have the ability to find solutions for problems they might face with teaching, learning and this will happen by training them.

3.   teachers, college doctors, and administrators are able to direct students themselves by supporting and helping them.

4.   when the adult students are the major component of every systemic school transforming.

Cycle of Meaningful Student Involvement

  Meaningful student involvement is not a magical formula or mysterious bargain with students – but it does not just simply happen, either. By following the Cycle of Meaningful Student Involvement, student participation is transformed from passive, disconnected activities into a process promoting student achievement and school improvement.

  The Cycle of Meaningful Student Involvement is a continuous five-step process. It can be used to assess current activities, or to plan future programs:

1. Listen – The first step for the ideas, knowledge, experience, and opinions of students to be shared with adults.

2. Validate – Students are acknowledged as purposeful and significant partners who can and should hold themselves and their schools accountable.

3. Authorize – Students develop their abilities to meaningfully contribute to school improvement through skill-sharing, action planning, and strategic participation.

4. Mobilize – Students and adults take action together as partners in school improvement through a variety of methods.

5. Reflect – Together, adults and students examine what they have learned through creating, implementing, and supporting meaningful student involvement, including benefits and challenges. Reflections are then used to inform Step 1, Listen.

" We can give you respect; we are able to understand the issues. It's our education if we have a say " - unknown student. 

  Apart from the intuitive, early held beliefs of the numerous benefits of student involvement in educational design and application, new evidence keeps emerging to also cement those beliefs. 

  We can divide the fascinating potential of this involvement into three big categories: 

1) Effects on student:

  Students' interest and performance increases which leads to a higher number of graduates. 

2) Effects on both students and adults: 

 It helps give the adults fresh eyes regarding the education process while also inspiring feelings of belonging and trust to students. 

3) Effects on students, adults, and school systems: 

 Greater student involvement translates into a more positive and reproductive climate for all parties involved. 

 So, we can conclude that the more student involvement becomes infused throughout the life of a school, the more potential is there for all these benefits to occur.


المشاركة الطلابية الهادفة: هي أن يشرك الطلاب في أي تغيير يحدث لتطوير الجامعات وذلك لتقوية التزامهم بالتعليم والمجتمع والديمقراطية وذلك لن يتم الا تحت الشروط الآتية  

١_ يجب أن يشارك الطلاب مع المسئولين في تطوير الجامعات 

٢_ يجب على الجامعات أن تدرب الطلاب على إيجاد حلول لما قد يواجهونه من تحديات او مشكلات في طرق التدريس او التعلم

٣_ على المعلمين واطباء الجامعات والمسئولون أن يقوموا بتوجيه الطلاب بأنفسهم ودعمهم وتقديم العون لهم

٤_ عندما يكون للطلاب الصوت الأعلى في أي تغير كبير في نظام الجامعات

دورة المشاركة الطلابية الهادفة

  إن مشاركة الطلاب الهادفة ليست صيغة سحرية أو صفقة غامضة مع الطلاب - ولكنها لا تحدث ببساطة أيضًا. باتباع دورة المشاركة الطلابية الهادفة، تتحول مشاركة الطلاب من أنشطة سلبية وغير متصلة إلى عملية تعزز تحصيل الطلاب وتحسين المدرسة

  دورة مشاركة الطالب الهادفة هي عملية مستمرة من خمس خطوات. يمكن استخدامه لتقييم الأنشطة الحالية، أو لتخطيط البرامج المستقبلية

١_ الاستماع - الخطوة الأولى لمشاركة أفكار الطلاب ومعارفهم وخبراتهم وآرائهم مع الكبار

٢_ التحقق من الصحة - يُعترف بالطلاب كشركاء مهمين ومهمين يمكنهم ويجب عليهم مساءلة أنفسهم ومدارسهم

٣_ التفويض - يطور الطلاب قدراتهم على المساهمة بشكل هادف في تحسين المدرسة من خلال مشاركة المهارات وتخطيط العمل والمشاركة الاستراتيجي

٤_ الحشد - يقوم الطلاب والكبار بالعمل معًا كشركاء في تحسين المدرسة من خلال مجموعة متنوعة من الأساليب

٥_ التفكير - يفحص الكبار والطلاب معًا ما تعلموه من خلال إنشاء وتنفيذ ودعم مشاركة الطلاب الهادفة ، بما في ذلك الفوائد والتحديات. ثم يتم استخدام الأفكار للعودة لخطوة 1 (الاستماع)

"نستطيع ان نحترمكم، لدينا القدرة على فهم التحديات. إنه تعليمنا، نستطيع أن نصنع فارقا إذا ما أعطينا (ضم الألف و كسر الطاء) الفرصة"- أحد الطلاب

بالإضافة إلى ما نفهمه تلقائيا عن الفوائد المتعددة لإشراك الطلاب في التصميم وتطبيق المنهج التعليمي، نجد العديد من الأدلة الجديدة لتؤكد لنا صحة ما نعلمه

نستطيع تقسيم هذه الفوائد إلى ثلاثة فروع رئيسية:

١_الأثر على الطلاب

زيادة اهتمام وكفاءة الطلاب مما يؤدي إلى زيادة عدد الخريجين

٢_الأثر على الطلاب والراشدين معا

يكتسب الراشدون مفهوما جديدا للعملية التعليمية. يكتسب الطلاب كذلك شعورا بالثقة والانتماء

٣_الأثر على الطلاب، الراشدين، والنظم التعليمية المدرسية

تؤدي مشاركة الطلاب في العملية التعليمية إلى تكوين مناخ إيجابي ومنتج (كسر التاء) لكل الأطراف المعنية 

إذا نستنتج أنه كلما ازداد تغلغل المشاركة الطلابية في المؤسسات التعليمية، كلما زادت فرصتنا في الحصول على تلك النتائج الإيجابية

No comments:

Post a Comment